Dit doet de zomertijd met je lichaam en huid.

Dit weekend gaat de zomertijd weer in, wat betekent dat de klok een uur vooruit gaat. We verliezen dus een uur, maar hebben vanaf nu wél ‘s avonds weer een uur langer licht. Wat voor effecten heeft dit op je lichaam en daarom uiteraard direct ook op je huid en uitstraling?

Gevolgen zomertijd

Het betekent ook het één en ander voor je gezondheid, al zou je daar niet meteen aan denken. Op een rij wat het voor je lichaam doet.

  1. JE SLAAPT MINDER GOED

Onze biologische klok volgt een ritme dat eigenlijk langer is dan 24 uur. Het is daarom makkelijker om je aan te passen aan de wintertijd (dan wordt de dag langer), dan aan de zomertijd (als de dag nóg korter wordt dan 24 uur). Kortom: na de invoering van de zomertijd, kun je even last hebben van een slechter slaappatroon. Je biologische klok heeft niet alleen invloed op je slaap, maar ook op allerlei andere systemen in je lichaam.

  1. HET DUURT TWEE DAGEN VOORDAT JE GEWEND BENT AAN DE NIEUWE TIJD

Gemiddeld genomen – voor de een duurt het dus langer, voor de ander korter.

  1. AVONDMENSEN HEBBEN MEER LAST VAN DE ZOMERTIJD DAN OCHTENDMENSEN

Ben je een avondmens? Slecht nieuws: avondmensen hebben meer last van de zomertijd, dan ochtendmensen. Dat is een ingewikkeld verhaal over bioritmen; ‘t beste kun je als avondmens onderstaande tips opvolgen.

Zo heb je minder last van zomertijd

ZOEK HET DAGLICHT OP

Ga de buitenlucht in, want door meer naar buiten te gaan, maakt je lichaam ‘s avonds meer melatonine aan; het hormoon waardoor je je slaperig voelt. Wil je je biologische klok weer gelijk stellen, dan doe je er goed aan elke dag even wat frisse lucht op de snuiven.

GA NU AL WAT EERDER NAAR BED

Als je in de dagen voordat de zomertijd ingaat al probeert een uurtje vroeger naar bed te gaan, heb je straks minder last van de zomertijd.

SLAAP NIET OVERDAG

Dit verstoort je biologische ritme alleen nog maar méér.

MANIPULEER HET LICHT

Probeer het de paar uur voordat je gaat slapen al donkerder te maken door gordijnen dicht te doen en lichten langzaam uit de doen. Qua licht is het ‘t beste om vroeg en midden op de dag veel (zon)licht te pakken, en naarmate de dag vordert verder af te bouwen – vaak val je dan het lekkerst in slaap.

Also of interest to you

All about the collagen treatments Sculptra & Radiesse combined with Yuugii

All about the collagen treatments Sculptra & Radiesse combined with Yuugii

Collagen: The beauty secret for glowing skin!

Collagen: The beauty secret for glowing skin!

Skin_surgery_clinics_liquid

5 tips for a fresh and radiant spring look

Asian eyelid surgery

This is how you get the longest enjoyment from your filler treatment

Winner Clinic Awards 2023

Winner Clinic Awards 2023

How-to-prepare-for-surgery-5-tips-that-can-promote-your-recovery-scaled-e1676644354247.jpg

5 tips for faster recovery after your surgery